Koffiebranderij Ooja

Tom en Annelies ontwikkelden hun merk ooja vanuit hun overtuiging dat iedereen kwalitatieve en lekkere producten verdient, ook als er een intolerantie aanwezig is. Dit resulteerde in allergeenvrije, biologische en Belgische chocoladeproducten, zonder geraffineerde suikers en zonder E-nummers. Met deze sticks maak je een lekkere en pure warme chocolademelk. Het eerste recept was dat van de beestick. Uniek, want deze chocoladestick bevat slechts 3 ingrediënten: cacaomassa, cacaoboter en net voldoende honing om de bitterheid weg te nemen. Vandaar een bijtje in hun eerste logo met de kleuren van chocolade en honing. Van waar komt de naam ooja? Maya, Olivia en Renée liggen aan de basis. Tijdens het ontwikkelen en op punt stellen van het recept proefden Renée (toen 2 jaar), Maya (grote zus) en Olivia (middelste zus) dagelijks na schooltijd, een warme chocomelk. Het werd een leuke traditie. Zoeken en proeven tot ze de juiste hoeveelheid honing gevonden hadden. Niet te veel, net genoeg om geen bittere smaak te hebben. Renée kon toen Olivia nog niet zo goed uitspreken , “ooja” lukte wel...het is hun merknaam geworden. De slogan van Ooja is ‘For a cup of happy coziness’. Een lekkere zachte koffie kon dus niet ontbreken in het aanbod.In 2021 startten Tom en Annelies een micro-koffiebranderij aan de rand van de Vlaamse Ardennen. Ze branden enkel Specialty koffie. Veel koffieliefhebbers stappen meer en meer af van (te) zwaar gebrande en bittere koffie. De term specialty koffie staat voor kwalitatieve koffiebonen, een traag brandproces en lekkere koffie waarbij alle schakels belangrijk zijn: de koffiestruik, de boer, de brander, de barista. De bedenkers van de term streven naar toewijding en respect voor elke deel van de schakel, naar een transparante en eerlijke prijssetting.